Sebelum ini pernah viral apabila hubungan baik antara YB Nurul Izzah dengan Founder Duck Group, Datin Vivy Yusof disalah ertikan apabila terbabit dalam satu kempen ‘IAMHOMEGROWN’ untuk KLFW17 dianjurkan syarikat berkenaan. Namun bagi Vivy Yusof, hubungan beliau tiada kaitan dengan politik kerana memang sudah lama mengenali Nurul Izzah dan keluarganya.
Sebagai seorang ahli perniagaan, Vivy cuba bersikap natural dan tidak memihak pada mana-mana pihak. Siapa sekali kerajaan yang memimpin sekarang, Vivy akan tetap menyokong.
Beliau juga sebenarnya mempunyai hubungan baik bukan sahaja dengan YB Nurul Izzah sekeluarga, malahan anak orang ternama di luar sana.
Viral tentang gaya tudung YB Nurul Izzah yang terkenal dengan gaya tudung bawal, Hijabista sempat menanya sendiri “sekiranya beliau diberi peluang mengeluarkan tudung untuk Pakatan Harapan, adakah beliau akan menolak tawaran ini dan berapakah harga yang patut dijual pada umum?”
Pernah menerima tawaran sebegini dari satu pihak lain, berbalik pada prinsip Vivy sebagai usahawan wanita yang berjaya tidak melibatkan perniagaannya dengan isu politik.
Walaupun beliau juga turut mempunyai hubungan baik dalam perniagaan sehingga peringkat antarabangsa, tetapi tidak akan mengambil kesempatan untuk mempromosi dan membabitkan perniagaan dengan isu semasa.
Umum mengetahui Duckscarves baru sahaja melancarkan tudung Limited Edition koleksi raya ‘The Doily Duck’, minggu lalu. Malah sejak dilancarkan, telah berjaya menjual sebanyak 10 ribu helai tudung edisi terhad ini dalam masa 3 jam di laman sesawang rasmi. Dan kini Edisi Terhad ‘The Doily Duck’ ini boleh didapati di butik fizikal di Suria KLCC dan Pavillion.
Inspirasi kenangan Vivy Yusuf bersama Tok Ma semasa bulan Ramadan dibawa berkongsi bersama melalui rekaan tudung yang bercorak doily paper dan hadir dengan 8 rona warna menarik yang dijual pada harga RM300 sehelai.
Beliau menyatakan amat berbangga menjadi anak Malaysia. Oleh sebab itu beliau cuba membawa kesinambungan dengan mengetengah gambaran KLCC, kueh traditional pada rekaan tudung Duckscarves terdahulu bagi mempromosikan Malaysia di peringkat antarabangsa.
Malah sumbangan beliau pada industri fesyen juga adalah bagi memartabatkan Malaysia Vivy Yusof di mata luar. Wanita yang sedang mengandung anak ketiganya ini juga pernah di nobatkan sebagai ‘Young Entreprenuers Award’ sebagai pengasas Fashionvalet.
Isu ini bukan berlaku pada jenama Duck sahaja, malahan isu ini dianggap Worldwide Issue. Sedangkan jenama besar seperti Hermes, Gucci, Prada dan banyak lagi juga menjadi ribuan barangan tiruan inikan pula Duck Scarves.
Vivy yang akui walaupun banyak keluaran tiruan tetapi tidak memberi efek kepada perniagaan beliau. Namun apa yang digeruni adalah kepercayaan pelanggan setia akan berkurangan.
Duckscarves tiruan ini boleh dikenali dari segi kualiti fabrik. Beliau sendiri tidak menyokong barangan tiruan kerana tahu kepayahan mengeluarkan idea dan proses sesuatu produk yang berkualiti, bukan mudah. Justeru beliau menyeru kepada rakyat Malaysia dan seluruh peminat setia Duckscarves agar membeli tudung yang original.
Mengembangkan sayap dalam perniagaan di peringkat antarabangsa dengan kerjasama dengan pihak seperti SME dan MISC, Vivy juga pernah mengeluarkan tudung koporat tetapi tidak pernah dijual untuk umum.