Apabila disebut timun ramai beranggapan sayuran ini hanya dihidangkan sebagai pelengkap ulam-ulaman, acar atau dijadikan penambah dalam masakan. Rasanya yang segar dan mengandungi banyak air bukan saja sesuai diolah sebagai makanan dan minuman tetapi juga memberikan manfaat daripada segi kesihatan dan kecantikan.

Berikut perkongsian Tengku Wdec.

Musim panas sekarang ni kan? Kulit rase perit je kan. Meh tengku ajar cara buat face mist sendiri.

Bagus untuk sejukkan kulit muka. Kecikkan liang pori, tegangkan kulit dan eyebag.

Perah lemon sikit utk muka sunburn dan jerawat.

1)Bahan: timun sebatang.

Potong-potong. Rebuskan dgn air sikit. Jangan lama sangat. Sbb timun ketegori sayur. Rebus lama nanti vitamin die hilang. Agak lembut sikit blh terus angkat. Sejukkan sekejap.

2) Blend timun tadi dgn sedikit air rebusan. Agak2 je. Jangan banyak sgt.

3. Siapa ade jerawat atau sunburn. Boleh perah lemon sikit. Lemon bagus utk cerahkan kulit dan matikan jerawat.

4) Masukkn dalam botol spray. Botol ni tengku beli dekat mr diy. Dah siap simpan dalam peti. Boleh tahan dalam 2 minggu sebab kita dah masak tadi kan.

5. Bila nak pakai keluarkan sembur je dekat muka. Dah pakai tak payah bilas. Biar je kering macam tu.

Sejuk dan segar je bila kena pada kulit wajah. Selamat mencuba!

Sumber kredit: Tengku Wdec